Svadhisthana – are 6 petale receptoare, este de culoare portocalie, iar poziţia ei diferă
în funcţie de anumite aspecte. Astfel, la unele persoane este situată în apropierea
zonei osului pubian, iar la altele este poziţionată mai aproape de zona
ombilicului. Această poziţionare este determinată de anumite caracteristici; de
exemplu o persoană centrată pe partea materială a vieţii, care pune forţa
fizică în prim plan şi prezintă o sexualitate instinctuală, are poziţionată
această chakră mai aproape de zona organelor sexuale, iar o persoană care îşi
poate controla sexualitatea, care îşi dezvoltă creativitatea şi are un cât de
cât control emoţional, are această chakră poziţionată mai aproape de zona
ombilicului. De asemenea şi nuanţa diferă, astfel cei din prima categorie au un
portocaliu cu nuanţe roşiatice în timp ce nuanţele celor din a doua categorie
sunt spre auriu.
Cele şase
petale reprezintă apectul grosier al elementului apă (mări-oceane-lacuri,
izvoare-râuri-fluvii, pânzele freatice, apa în stare gazoasă, gheţarii din zona
polilor şi a crestelor munţilor, depozitele fluide organice – ţiţei, metan
etc., şi anorganice) în corpul uman (lichidul interstiţial, sânge, limfă,
mucoasele, lichidul cefalorahidian, secreţiile diverse). Corespondentul fizic
al acestei chakre în corpul uman este reprezentat glandele suprarenale. O bună
funcţionare a acestei chakre determină echilibru emoţional, claritate în ceea
ce priveşte recepţia şi exprimarea emoţiilor. Funcţionarea defectuoasă a
acestei chakre determină un comportament sexual aberant, imaginaţie haotică,
inadaptabilitate socială, frustrări etc.
Asupra
corpului fizic, svadhisthana este responsabilă de buna funcţionare a proceselor
legate de aparatul circulator şi limfatic, de procesele legate de eliminarea
toxinelor din mediul lichid (urină, transpiraţie, mucus etc), de
metabolism, practic tot ce ţine de partea fluidă a corpului fizic.
În ceea ce
priveşte corpul energetic, svadhisthana preia energia muladharei şi îi conferă
caracterul creator (datorită componentei masculin şi feminin); energia capătă
astfel unele caracteristici legate de gen şi polaritate. Prin urmare, altfel se
prezintă energia creatoare a genului feminin şi altfel a genului masculin.
Femeile au componenta yin (lunară) dominantă în manifestare, iar bărbaţii o au
pe cea yang (solar) dominantă.
Asupra
corpului emoţional, svadhisthana conferă stabilitate, echilibru, claritate şi
siguranţă în relaţiile cu ceilalţi, senzualitate, atracţie şi pofta de viaţă.
Componenta lunară conferă femeii instinctul matern precum şi unele
caracteristici pasive (stabilitate şi pace familiară, ocrotire), iar cea solară
conferă bărbatului caracterul activ (luptător, apărător, explorator).
Svadhisthana
asigură echilibrul dintre atracţie şi respingere.
Asupra
corpului mental, buna funcţionare a aceastei chakre determină o bună
luciditate, viziune procesuală în spaţiu-timp, precum şi o bună capacitate de
reflecţie şi analiză. Acestea dau atât stabilitate cât şi o bună fluenţă
aspectelor financiare.
Asupra
corpului cauzal, svadhisthana are rolul de-a iniţia şi controla anumite
situaţii (experienţe) prin intermediul cărora se eliberează (şi se vindecă)
temeri legate de situaţiile relaţionale, anumite convingeri care sunt în
dezacord cu armonia universală.
Svadhisthana este un centru energetic
foarte puternic, fiind influenţat atât de percepţiile senzoriale cât şi de cele
emoţionale. Fiind un centru energetic foarte activ şi deci supus unor influenţe
energetice diverse, este necesar să fie curăţat şi energizat mai des decât
altele. Pentru curăţatea acestui centru energetic se poate folosi simbolul
asociat acestei chakre, din figura de mai jos.
Se va trasa
mental simbolul portocaliu (din centru) în ordinea următoare: întâi linia
orizontală, apoi cea verticală, urmează bucla (se porneşte din mijlocul liniei
verticale urmând un traseu invers sensului ceasornicului) şi apoi punctul. Se
va vizualiza acest simbol ca radiind puternic, ca şi cum ar fi un filament de
bec de culoare portocalie. Vom vizualiza cum lumina portocalie ne inundă tot
corpul fizic şi ne vom lăsa îmbrăţişaţi de această plăcută lumină portocalie
timp câteva minute (2-10 minute). În acelaşi timp atenţia va fi focalizată în
zona dintre ombilic şi osul pubian.
Dacă sunt
greutăţi legate de vizualizarea formelor, atunci se poate înlocui simbolul
svadhisthanei cu o sferă de culoare portocalie.
Pentru un
efect mai puternic, se va intona şi mantra VAM.
Mentalizarea
sunetului făcut de valurile mării (oceanului) are un efect chiar mai puternic
decât această mantră (de aceea este bine să vă fixaţi foarte clar în minte
acest sunet). De asemenea, mentalizând sunetul cristalin al izvorului sau pârâului
de munte, se va obţine un efect foarte puternic, curăţind, echilibrând şi chiar
energizând eficient această chakră.
Caracteristici:
- Denumire:
Svadhisthana
- Simbol:
semiluna, icosaedru
- Culoare:
portocaliu, argintiu
-
Localizare: partea inferioară a abdomenului
- Aspecte
primare: emoţii de bază, sexualitate, creativitate.
- Uleiuri
activatoare: rozmarin, trandafir, ienupăr, santal, ylang-ylang
- Cristale:
citrin, topaz, agat, piatra lunii
- Planete:
Luna, Venus, Pluto
- Zodii:
Balanţă, Rac, Scorpion
- Mantră:
VAM
- Simţ: gust
-
Capacităţi: plăcere, senzualitate, avânt creator
- Perioada
de dezvoltare: 6 – 24 luni
- Aspectul
negativ: vina
- Elementul:
apă
- Organe
fizice: sistemul imunitar, membrele inferioare, oase, muşchi, rinichi,
prostată, pelvis
- Glande:
suprarenale
- Exces:
sexualitate exacerbată, emoţii puternice, manipulare, hiperexcitabilitate
(nervozitate), ataşament, dependenţe emoţionale.
- Deficit:
apetit sexual scăzut, lipsă de idealuri, slabe relaţii cu ceilalţi,
seriozitate exagerată.
-
Echilibrat: bucurie, acceptare, plăcere, senzualitate
- Disfuncţii
fizice: probleme ale aparatului reproducător, ale sistemului urinar, dureri de
sciatică.
-
Dependenţe: alcool, sex, heroină
- Traume:
abuzuri sexuale, abuzuri emoţionale, neglijenţă din partea familiei,
insecuritate în copilărie, reprimarea emoţiilor în copilărie.
- Activare:
psihoterapia, terapia de grup, meditaţiile în natură
Deschiderea
şi activarea centrului energetic Svadhisthana
Asemenea
muladharei, şi acest centru energetic este deschis şi activat numai din
interior. Centrul energetic Svadhisthana este reprezentat (în figura de mai
jos) de Vishnu, Rakini Shakti (energia lui Vishnu specifică acestei chakre),
iar animalul reprezentativ este crocodilul.
Crocodilul
este considerat ca fiind animalul cel mai dotat pentru adaptare şi
supravieţuire. Din datele obţinute de cercetători, se pare ca a reuşit să
supravieţuiască mai mult de 250 milioane de ani (s-au găsit fosile de crocodil
chiar de dinaintea apariţiei dinozaurilor). Este un vănător iscusit, atât în
apă cât şi pe uscat; are un metabolism extrem de eficient, reuşind să reziste
chiar şi şase luni de la ultima masă.
Vishnu este a doua
divinitate din trinitatea hindusă şi este socotit ca fiind zeul care asigură
evoluţia şi continuitatea creaţiei lui Brahma, desfăşurând-o sub toate
spectrele vibraţionale (unitate în diversitate). Vishnu este reprezentat ca
având pielea albastră, un singur cap şi patru braţe, iar Rakini Shakti are
patru braţe şi două capete.
Culoarea albastră a lui Vishnu indică
natura sa omniprezentă, albastrul fiind culoarea cerului dar şi a oceanului.
Vishnu este deci divinitatea care se manifestă atât în spaţiul nesfârşit cât în
oceanul nemărginit (fluidul cosmic).
Imaginea este încadrată în fundal de
semilună, fiind înconjurată de şase petale. Cele şase petale determină şase
circuite energetice (nadisuri) specifice.
Braţele din faţă (situate mai jos) arată
relaţia sa cu lumea fizică iar cele din spate, relaţia cu lumea spirituală, cu
interiorul.
Într-unul
din braţe ţine un lotus, simbolizând puritatea şi perfecţiunea
divină. Acest simbol sugerează că trebuie să căutăm puritatea şi perfecţiunea
în tot ceea ce reprezintă relaţia noatră cu exteriorul. Nu trebuie doar să
căutăm puritatea şi perfecţiunea, ci şi s-o răspândim la rândul nostru în
exterior. Căutând puritatea şi perfecţiunea din jurul nostru, automat intrăm în
rezonanţă şi sincronicitate cu puritatea şi perfecţiunea spiritului nostru
divin.
În mod normal, deschiderea şi activarea
svadhisthanei are loc concomitent cu deschiderea şi activarea muladharei şi a
manipurei. Aceste trei chakre sunt foarte strâns legate una de cealaltă,
(formând sistemul energetic inferior) şi nu întâmplător în petale vom întâlni
simboluri comune. Astfel, dacă ceea ce reprezintă braţul-stânga sus a lui
Brahma (care ţine un lotus – puritatea şi perfecţiunea) a fost bine înţeles şi
s-a lucrat asupra curăţeniei interioare (etică, principii, idealuri), atunci
braţul stânga jos a lui Vishnu (indicând relaţia cu exteriorul) ar trebui să
confirme faptul că exteriorul reflectă fidel interiorul. De fapt, lotusul lui
Vishnu este reflexia lotusului lui Brahma. De aceea este importantă munca
de deschidere şi activare a Muladharei. Nu o dată ni s-au revelat adevărurile
înţelepţilor antici: „exteriorul este reflexia interiorului”, şi „calitatea
vieţii noastre este dată de calitatea gândurilor pe care le emitem”.
În celălalt braţ ţine un sceptru, simbolizând
puterea divină în planul material; semnifică dominarea şi controlul tuturor
aspectelor materiale, dar şi a tendinţelor din zona egotică. Sceptrul este
făcut din metal nobil (de obicei aur) şi acest lucru simbolizează acţiunea de
transformare a focului asupra elementelor pământului. În acest caz, pământul
reprezintă tendinţele prin care suntem legaţi de materie, dar şi cele care
determină comportamentul violent şi refractar. Sceptrul reprezintă nu doar
puterea fizică ci şi puterea psihică şi mentală.
Puterea psihică este dată de experienţa,
voinţa, încrederea, răbdarea şi determinarea de care dau dovadă cei care au
pornit pe calea evoluţiei spirituale.
Puterea mentală este dată de munca de
cercetare, aprofundare şi înţelegere a textelor sfinte, dar şi de luciditate şi
capacitatea de concentrare. Acestea dau puterea de discernământ, de limpezire a
aspectelor spirituale de cele materiale.
Într-unul
din braţele de sus
ţine o scoică, acesta fiind un simbol foarte puternic
în spiritualitatea orientală; este întâlnit în foarte multe legendele
(simbolizând curajul, vitejia, eroismul, neînfricarea în luptă). Sunetul făcut
de scoică este foarte puternic şi foarte pătrunzător. În cazul acesta, scoica
din mâna lui Vishnu are o simbolistică mult mai vastă. Sunetul primordial
(„aum” în tradiţia indiană sau „om” în tradiţia tibetană) este sunetul care
pătrunde peste tot, asigurând perpetuarea creaţiei. Sunetul pătrunde şi
influenţează toate elementele (pământ, aer, apă, foc, prana), de aceea în multe
tradiţii, scoica este legată de controlul forţelor elementale. Sunetul scoicii
este sunetul creator, purtător de vibraţie sfântă primordială. Este
echivalentul Logosului creştin („La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu
Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu.” – Ioan 1.1).
Pentru condiţia omului, scoica este
legată de apă şi de Lună, acestea două aflându-se în strânsă legătură. Apa este
asociată cu iluzia (maya – tradiţia orientală) aspectelor exterioare, la fel ca
şi în tradiţia esoterică creştină. Mersul pe apă înseamnă de fapt plasarea
conştiinţei deasupra tuturor influenţelor exterioare, adică eliberarea de
griji, temeri, incertitudini, etc. Privind la nivel temporal, materia se
comportă asemenea apei, luând diferite forme, suferind modificări, transformări
etc. Doar fixând conştiinţa deasupra tuturor legăturilor cu materia, se pot
stăvili şi controla influenţele iluziei.
Svadhisthana este asociată cu aspectele
senzitive şi emotive (zona astrală), iar gustul este simţul asociat ei. Există
o legătură puternică între senzualitatea gustului şi sexualitate iar înţelepţii
tuturor religiilor (atât ai religiilor orientale cât şi creştine) au evidenţiat
legătura clară dintre poftele culinare (mergând până la îmbuibare) şi pornirile
sexuale (mergând până la desfrânare). Svadhisthana este responsabilă de
declanşarea acestor energii sexuale, de aceea este recomandat ca ele să fie pe
cât posibil păstrate şi folosite pentru desăvârşirea spirituală a omului.
Postul alimentar este în strânsă legătură cu postul sexual.
Brahmacharya din tradiţia hindusă şi
yoga, nu se referă doar la aspectul sexual (înfrânare de la sex), ci la
senzualitate în general. Se recomandă aşadar, atât postul alimentar cât şi
postul sexual. Însă mai sunt şi alte posturi: postul vorbirii (abţinerea de la
vorbăria fără rost), postul singurătăţii (retragerii), paza minţii
(autocontrolul mental), privegherea. Toate acestea se întâlnesc atât în
practicile spirituale orientale cât şi euro-atlantice (creştinism).
Dacă aspectele legate de senzualitate nu
sunt bine controlate, svadhisthana nu se poate deschide mai mult decât prevede
genetica şi corpul cauzal, iar dacă se forţează totuşi deschiderea, atunci
energia declanşată poate aduce foarte mari deservicii, fiind deviată către alte
trasee, care vor duce în cele din urmă la o şi mai puternică înlănţuire făţă de
materie şi senzaţii.
Pe de altă parte, forma spiralată a
scoicii lui Vishnu indică evoluţia tuturor formelor. Acest simbol cuprinde atât
sunetul cât şi forma, iar auzul şi văzul sunt simţurile cele mai dezvoltate şi cele
mai însemnate pentru om. Prin aceste simţuri, omul şi-a dezvoltat limbajul dar
şi forme mai elevate şi abstracte de comunicare.
Spirala scoicii lui Vishnu este
tridimensională. Absolut toate sistemele evoluează în spirală (spre stadiul de
sferă), începând de la cele mici până la cele mari, de la cele văzute la cele
nevăzute. Spirala (un aspect al fractalului) este elementul de legătură dintre
finit şi infinit. Meditarea asupra acestui aspect aduce claritate asupra
ciclicităţii fenomenelor, asupra evoluţiei formelor.
În celălalt
braţ de sus ţine o roată de foc; de fapt roata se învârte în jurul
degetului arătător. În tradiţia orientală, această roată se numeşte Sudarshana
chakra (Sudarshana fiind format din cuvintele Su – superior, deasupra, şi
Darshan – viziune, vedere, orizont). Această viziune superioară se obţine în
mai multe etape.
Într-o primă
etapă, roata de foc
presupune purificarea psiho-mentalului de elemente impure şi mai ales de teamă.
Aceste impurităţi sunt date de foarte mulţi factori, cum ar fi viziunea îngustă
asupra realităţii, educaţia precară, experienţele neplăcute care dau o
perspectivă neclară şi cu un fundament reactiv (bazat pe teamă). Aceasta este
viziunea îngustă a unui ego bazat doar pe interpretarea unei realităţi
subiective, prin prisma unor date ale senzorilor fizici.
În a doua
etapă, roata de foc ţine
cont de formă, cantitate, dimensiune, capacitate, adică de instrumentele
preferate ale ego-ului, dar ţine cont şi de perspectiva obiectivă, prin urmare
vor intra în calcul şi aspecte ce ţin de etică şi morală, precum şi factorul
religios. Este un pas înainte deoarece se are în vedere nu numai o lărgire a
orizontului de cunoaştere şi experienţă (conform scărilor jos-sus, mic-mare,
slab-tare, puţin-mult), ci şi de factorul etic şi religios. Acestea obligă a se
ţine cont şi de aspectul procesual şi temporal al oricărei activităţi. Acest
aspect presupune înţelegerea şi acceptarea responsabilităţii asupra propriilor
acţiuni, şi deci asupra propriei vieţi.
În a treia
etapă, sudarshana
presupune urmarea unei căi spirituale autentice şi acest lucru determină în
timp o viziune mult mai largă asupra realităţii. Dacă, într-adevăr, calea este
valoroasă şi căutătorul urmăreşte evoluţia spirituală, atunci este etapa în
care se realizează detronarea ego-ului. Detronarea ego-ului nu înseamnă
distrugerea, ci doar transformarea sa în individualitate. Aceasta se face în
primul rând prin detaşarea de materie şi prin acumularea de lumină şi
cunoaştere (fiind de fapt acelaşi lucru). Lumina cunoaşterii şi a
experienţelor, determină în cele din urmă o limpezire a mentalului, oferind o
viziune clară a realităţii, în cadrul căreia ego-ul este un factor de frână şi
regres în calea dezvoltării fiinţei umane.
Viziunea superioară a realităţii este
deci rezultatul cunoaşterii, a experienţelor diverse şi al influenţelor
ciclurilor, detaşării de aspectul material etc.
Viziunea superioară presupune în mod
obligatoriu, o vedere de perspectivă asupra realităţii. Prin urmare, avem mai
multe puncte de vedere, care nu numai că exclud conflictul de orice fel, ci
dimpotrivă, unesc contrariile (aceeaşi viziune se întâlneşte şi în hermetism).
Roata lui Vishnu este o armă
înfricoşătoare pentru ego-ul uman deoarece acesta, indiferent de cât se
sofisticat şi puternic poate deveni, nu poate accepta că există ceva deasupra
lui, deasupra viziunii sale. Ego-ul nu se hrăneşte decât foarte puţin din ceea
ce este (la momentul acum); el se hrăneşte mai ales din ceea ce crede că
poate deveni. Acesta este sursa secretă de energie prin care ego-ul se
alimentează şi supravieţuieşte. Roata de foc a lui Vishnu prezintă evoluţia sub
toate spectrele vibraţionale şi întotdeauna va fi deasupra evoluţiei oricărui
ego, indiferent de cât de mare şi puternic este. Ego-ul se bazează pe cârjele
formelor, cantităţilor, dimensiunilor, fie că vorbim de ego-ul personal, fie că
vorbim de ego-ul unui grup (egregor), însă roata de foc a lui Vishnu transcende
orice formă, orice cantitate şi orice dimensiune.
Rakini
Shakti este energia lui
Vishnu şi este prezentată ca având două capete şi patru braţe. Cele două
capetele ale lui Rakini reprezintă energia direcţionată spre două sensuri: spre
interior şi spre exterior, spre cele văzute şi spre cele nevăzute, spre cele de
jos ca şi spre cele de sus, spre aspectul masculin cât şi spre cel feminin.
Într-unul
din braţe ţine o tobă,
simbolizând ritmul. Ritmul implică atât plinul cât şi golul, sunetul şi lipsa
sunetului, minimul şi maximul oricărui proces. Este vorba deci de legea
ritmului, care se manifestă în tot şi toate, de la simplul obiect la marile
fenomene cosmice.
Svadhisthana este direct legată de ritmul
ciclurilor zi-noapte, şi în special de influenţa ritmului lunii şi al soarelui.
Soarele are influenţă atât asupra svadhisthanei cât şi asupra manipurei;
svadhisthana este influenţată de soare datorită fenomenului gravitaţional iar
manipura este în directă legătură cu energia sa. Meditând, reflectând şi fiind
în rezonanţă cu ciclurile, se poate ajunge la înţelegerea profundă asupra
multor aspecte ce ţin de dinamica de ansamblu a fiinţei umane.
Asupra corpului fizic, luna influenţează
sistemul circulator sanguin, limfatic, interstiţiar, cefalorahidian dar şi
procesele de excreţie fluidică, regenerarea celulară, precum şi metabolismul.
Asupra corpului energetic, luna
acţionează în special asupra circuitului pasiv magnetic al sushumnei (al
chakrelor din coloana vertebrală), circuit care este dominant în timpul nopţii
(somnului), când are loc regenerarea complexei matrice energetice subtile.
Asupra corpului emoţional, luna are o
influenţă puternică asupra fluxurilor curenţilor magnetici care trec prin
sistemele nervoase (sistemul nervos central, sistemul servos periferic,
sistemul nervos vegetativ).
Asupra corpului mental, luna influenţează
fluxurile informaţionale care ţin de situaţiile relaţionale sau de grup
(compatibilitate, afinitate) şi astfel, are o influenţă indirectă asupra unei
mari game de emoţii.
Se ştie că ciclul lunii este de 28 de
zile (sunt patru faze a câte şapte zile - luna nouă, primul pătrar, luna plină,
ultimul pătrar), acesta fiind şi durata bioritmului emoţional. Menţinându-ne în
rezonanţă cu ritmul ciclului lunar, se poate aduce lumină şi înţelegere atât
asupra potenţialităţii energetice cât şi asupra dimensiunii psiho-mentale, prin
urmare putem avea o mai clară percepţie în ceea ce priveşte dinamica
personalităţii. Luna, prin efectul său gravitaţional subtil, poate fi un aliat
deosebit de puternic, atât în ceea ce priveşte sănătatea fizică, psihică,
mentală, dar şi în ceea ce priveşte partea relaţională sau chiar financiară. Nu
este un efort deosebit de mare să începem să ne observăm în decursul unei
perioade ciclice lunare (28 de zile), însă el va merita cu siguranţă. Este
recomandat să se realizeze aceasta prin intermediul unui jurnal, deoarece
astfel se pot evidenţia mult mai clar aspectele ce ţin de dinamica subtilă
(motivaţii subtile, impulsuri lăuntrice) a fiecăruia.
Pe de altă parte, toată lumea cunoaşte
importanţa vitală a soarelui în viaţa planetei şi a noastră. Încă din cele mai
vechi timpuri, soarele a fost asociat cu divinitatea supremă. Fără a se exagera
câtuşi de puţin, soarele poate fi considerat ca fiind sursa vieţii, fără de
care lumea viului nu s-ar putea concepe. O vorbă din bătrâni spune că în casa
unde nu intră soarele, intră doctorul. Este valabilă şi varianta subtilă: în
sufletul unde nu intră soarele (lumina, cunoaşterea, bucuria, speranţa etc.)
intră întunericul.
Asupra corpului fizic, soarele are rolul
de a-l întări, consolida, vindeca şi energiza. Sistemul osos, sistemul
muscular, articulaţiile, tendoanele, creierul, măduva osoasă, precum şi
organele interne, sunt influenţate direct de astrul zilei. Cu toţii suntem
copiii soarelui! Toate componentele chimice din corpul nostru au luat fiinţă
graţie reacţiilor de fuziune nucleară din soare. Însăşi planeta noastră este
fiica soarelui, desprinzându-se de acesta cu miliarde de ani în urmă. Este
valabil pentru toate corpurile cereşti din sistemul nostru solar. Prin urmare,
relaţia noastră cu soarele este totală.
Asupra corpului energetic, soarele
acţionează preponderent pe circuitului energetic activ (electric) al sushumnei.
Razele soarelui conţin energii subtile care sunt preluate de către anumiţi
centrii energetici de pe organul dermic şi contribuie astfel la buna
funcţionare a organismului. Spre deosebire de influenţa lunii (influenţă
indirectă, gravitaţională), soarele influenţează vital organismul omului, atât
direct cât şi indirect.
Asupra corpului emoţional, soarele aduce
bucurie, linişte şi senzaţia de puritate. Lumina soarelui acţionează asupra
luminii interioare a sufletelor noastre, eliminând negura emoţiilor şi a
sentimentelor negative. Foarte multe persoane au o dispoziţie mai proastă
atunci când vremea este ploioasă şi închisă, însă majoritatea oamenilor au o
stare de bine general atunci când soarele zâmbeşte în albastrul curat al
cerului.
Asupra corpului mental, soarele aduce
limpezime, echilibru, precum şi o percepţie mai clară în ceea ce priveşte
interconectivitatea tuturor aspectelor.
Dacă prin muladhara se realizează
conexiunea cu planeta şi cu energiile sale, prin centrul svadhisthana se face
conexiunea cu energiile solare şi lunare, realizând astfel deschiderea fiinţei
noastre către universalitate.
În celălalt
braţ de jos ţine un craniu, simbolizând natura efemeră, nu numai a
materiei, dar şi a emoţiilor de tot felul. Spre deosebire de craniul lui Dakini
Shakti (muladhara), care simboliza efemeritatea materiei în cadrul relaţiei cu
tridentul (creaţie-evoluţie-moarte/transformare) în mod general, aici craniul
simbolizează efemeritatea materiei şi emoţiei în cadrul particular (personal).
Prin urmare simbolul craniului ne atrage atenţia asupra sensului şi nu
asupra scopului, adică trebuie să ne eliberăm de lanţurile formelor,
cantităţii, capacităţii, cuprinderii etc. Dacă prin muladhara ne raportam la
materie prin unităţi de măsură, prin svadhisthana ne raportăm la materie prin
virtuţi. Acestea transcend formele şi unităţile de măsură. Iubirea, voinţa,
curajul, răbdarea şi modestia sunt intrumentele care domină materia şi prin ele
vom reuşi să realizăm orice în relaţia cu exteriorul. Chiar dacă cei mai mulţi
cred că instrumentele mentalului sunt mai eficace (inteligenţă, memorie,
concentrare) în relaţia cu exteriorul, adevărul este că virtuţile sunt cu mult
deasupra lor.
Având în vedere că aceste virtuţi sunt
componente ale corpului spiritual, cu totii avem o moştenire legată de ele.
Acestea sunt esenţele care rămân în urma experienţelor avute în mii şi mii de întrupări.
Prin ele suntem mai aproape de regnul superior, adică de regnul îngeresc. Cu
toate acestea, dacă svadhisthana funcţionează necorespunzător (datorită unui
stil de viaţă neadecvat şi în dizarmonie cu natura şi cu ceilalţi), atunci
aceste virtuţi se pot perverti. Cu toate că ele îşi au „sediul” în corpul
cauzal, prin svadhisthana se simt efectiv în corpul emoţional (astral). Prin
urmare, iubirea poate lua forma senzualităţii exagerate, voinţa poate lua forma
încăpăţânării şi rigidităţii; curajul poate lua forma nesimţirii, tupeului;
răbdarea poate lua forma pândei după diverse oportunităţii necuvenite; modestia
poate lua forma slugărniciilor şi a complexelor de inferioritate.
Chiar dacă moştenirea spirituală este
foarte bună, există posibilitatea pervertirii virtuţilor prin raportarea la
materie şi la corpul fizic, în special datorită izolării de elementele
spirituale. S-au cunoscut multe cazuri în istorie când mari spirite, întrupate
pentru a ajuta omenirea să depăşească o perioadă dificilă, au ajuns să lucreze
chiar împotriva misiunii lor, decăzând enorm pe scara evoluţiei (este cazul lui
Mao, Stalin, Napoleon), trâgându-i şi pe alţii pe drumul lor.
În unul din
braţele de sus sus
ţine o toporişcă, simbolizând atitudinea faţă de toţi
factorii negativi care frânează evoluţia noastră spirituală. Acestea trebuiesc
eliminate scurt şi direct. De la rădăcină, fără alte derogări!
Svadhisthana este centrul energetic care,
dacă nu funcţionează echilibrat, poate alimenta şi perpetua o serie de vicii şi
defecte. Acestea funcţionează atât în relaţia cu ceilalţi cât şi în relaţia cu
noi înşine. Acestea sunt: ura, ranchiuna, invidia, lenea, laşitatea, ignoranţa,
înfumurarea, mândria, etc. Toate acestea duc la violenţă fizică sau verbală
(fie asupra altora, fie asupra noastră), creează premisele dependenţelor:
curvia, alcool, droguri, precum şi dependenţa de adrenalină, dopamină etc.,
care survin ca urmare a practicării unor activităţi deviante: concursuri sau
întreceri periculoase, jocuri de noroc etc., dar şi dependenţa de anumite
poziţii sociale care gâdilă ego-ul şi oferă anumite privilegii. Toate acestea
nu trebuiesc lăsate să perpetueze deoarece devin (cu timpul) din ce în ce mai
puternice şi mai periculoase, atât pentru ceilalţi cât şi pentru sine. Niciuna
din cele enumerate mai sus nu a fost de ajutor vreunei persoane, ba dimpotrivă,
efectele lor sunt cât se poate de negative şi oricine poate înţelege acest
lucru.
Sunt într-adevăr foarte multe astfel de
„ierburi rele” care trebuie tăiate de la rădăcină. Ele nu trebuie nicidecum
lăsate în voie pentru că lucrează total împotriva noastră. De fiecare dată când
suntem asaltaţi de astfel de aspecte negative, este obligatoriu să le eliminăm
de cum apar. Ba mai mult, este imperios necesar ca mai apoi, să parcurgem cu limpezime
procesul psiho-mental prin care respectiva reacţie s-a declanşat, pentru ca
astfel să ajungem la rădăcină, adică la blocajul (sau tiparul) mental cauzal.
Aceste analize vor determina scoaterea la lumină a unor automatisme de gândire
care sunt profund nocive, atât pentru evoluţia noastră cât şi pentru cei din
jur.
În celălalt
braţ de sus ţine o săgeată
simbolizând claritate şi precizie în ce priveşte scopul, ţinta spre care
năzuieşte aspirantul spiritual. Foarte mulţi au asociat această săgeată cu potenţialul
creator al sexualităţii. Însă este foarte greu de discutat despre potenţialul
sexual fără a se pune la punct autocontrolul mental, şi fără a se realiza
detaşarea de materie.
Într-un sens mai larg, săgeata
simbolizează spiritul contemplativ, extinderea orizontului de vedere, atât pe
orizontală cât şi pe verticală.
Extinderea orizontului de vedere pe
orizontală presupune acceptarea altor credinţe (religii, filozofii) şi puncte
de vedere, respectul asupra oricăror forme de cult, indiferent de loc, perioadă,
cuprindere. Chiar mai mult decât atât, aspirantul care îşi dezvoltă spiritul
contemplativ, poate sesiza, dincolo de formalismul ritualurilor celorlalte
culte sau religii, aceleaşi năzuinţe către sublim, către fericire, către
perfecţiune, către acelaşi Dumnezeu până la urmă.
Extinderea
orizontului de vedere pe verticală presupune nu numai acceptarea şi înţelegerea
tuturor religiilor şi credinţelor dar şi înţelegerea modului cum s-au
dezvoltat, adaptat şi evoluat, în funcţie de caracteristicile zonale (relief,
climă), dar şi de caracteristicile ce ţin de evoluţia de grup (istorie,
politică, necesitate, etc). Cunoscând aceste caracteristici, se poate înţelege
foarte clar cum şi de ce s-a dezvoltat în anume fel vreo credinţă anume. Ba mai
mult, extinderea orizontului de vedere pe verticală, poate duce la înţelegerea
tendinţelor de viitor a oricăror sisteme sociale şi chiar de credinţă (religii,
culte).
Aşadar, un
aspirant care a reuşit să-şi extindă orizontul de vedere, atât pe orizontală
cât şi pe verticală, nu se va angrena niciodată în discuţii contradictorii
(care, oricum, sunt sterile) pe teme religioase, deoarece ştie foarte bine că
toate au rolul şi specificul lor în respectiva zonă geografică. Ba mai mult,
urmează aceeaşi direcţie... către divinitate. Aşa cum nu poţi cere unui elev de
clasa a doua să rezolve probleme de clasa a şaptea, la fel, cel ce şi-a lărgit
orizontul de vedere şi de cunoaştere (atât pe orizontală cât şi pe verticală),
nu poate nici cere şi nici impune o eventuale schimbare. Acesta ştie foarte
bine că, în drumul spre divinitate, fiecare „clasă” presupune învăţarea
anumitor "lecţii". În anumite circumstanţe, poate oferi alte puncte
de vedere, poate sugera anumite aspecte, dar niciodată nu va căuta să se impună
prin instrumentul puterii (energetice şi/sau mentale), căci ştie că până la
urmă va da socoteală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu